رتبه دانشگاه صنعتی شریف در سالهای اخیر

دغدغه اصلی محققان دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۹۴ موضوع بهینه سازی و مدیریت دانش بوده است.
توضیح نمودار رتبه بندی سالانه

نمودار زیر رتبه (Rank) دانشگاه صنعتی شریف را بر اساس معیار تولید مقالات علمی در سالهای مختلف نمایش می دهد. رتبه "یک" به مرکز علمی دارای بالاترین تعداد تولیدات علمی (مقالات کنفرانسی و ژورنالی) اختصاص می یابد و سایر مراکز در رتبه های پایین تر قرار میگیرند. تعداد مقالات دانشگاه صنعتی شریف در نمودار پایین در طی سالهای مختلف نمایش داده شده است.
هر مرکز دارای دو رتبه است که نسبت که مراکز همرده و همچنین نسبت به کل مراکز علمی فعال در سطح کشور سنجیده می شود.
با توجه به اینکه حجم نمایه سازی مقالات در سال ۱۳۹۵ نهایی نمی باشد، رتبه بندی تا یک سال قبل تعیین می شود. کلیه نمودارهای این پایگاه به روز بوده و با نمایه سازی هر مقاله جدید، تاثیر آن در نمودارها به صورت لحظه ای نمایش داده می شود.



نمودار سالانه مقالات دانشگاه صنعتی شریف به تفکیک مقالات کنفرانسی و ژورنالی

توضیح نمودار سالانه تولید مقالات علمی

نمودار زیر تعداد مقالات منتشر شده توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف در هر سال را نمایش می دهد. این نمودار شامل مقالات ژورنالی و کنفرانسی پذیرفته شده پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف می باشد که به تفکیک سال است. با کلیک بر روی عبارت "مقالات ژورنالی" و یا "مقالات کنفرانسی" قابلیت انتخاب و افزوده شده هر یک مقالات مجموعه های ژورنالی یا کنفرانسی به نمودار وجود دارد.



نمودار کنفرانسهای برگزار شده و شماره نشریات منتشره دانشگاه صنعتی شریف

توضیح نمودار کنفرانسها و ژورنالها

نمودار زیر شامل دو سری داده است. سری اول، تعداد کنفرانسهایی که دانشگاه صنعتی شریف در هر سال برگزار نموده است و سری دوم شامل شماره هایی از نشریات علمی است که توسط دانشگاه به چاپ رسیده است.



همکاران استراتژیک علمی دانشگاه صنعتی شریف

توضیح نمودار همکاران استراتژیک علمی

تمام مقالات نمایه شده در پایگاه سیویلیکا تجزیه و تحلیل شده و پس از اختصاص نویسندگان مقالات به مراکز دانشگاهی و پژوهشی، ارتباط بین نویسندگان مقالات تحلیل می شود. ما می دانیم که پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با کدام دانشگاهها و مراکز علمی همکاری تخصصی داشته اند که نتیجه آن تولید محتوای علمی در قالب مقاله بوده است.

توضیح نمودار چگالی موضوعات پژوهشی

عمده محورها و کلیدواژه های علمی مورد بحث توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف در مقالات تولیدی سال 1394 به صورت زیر می باشد. این کلید واژه ها بیشترین کاربرد را در کل مقالات تولیدی امسال این مرکز داشته اند.
یعنی دغدغه اصلی محققان 1394 موضوع بهینه سازی و مدیریت دانش می باشد.

دانشگاه صنعتی شریف در یازدهم آبان ماه 1344 با هدف فوق و با کیفیتی هم سطح دانشگاه‌های معتبر دنیا تأسیس شد. این دانشگاه به استناد ماده یک اساسنامه ی خود برای مدتی نامحدود در تهران گشایش یافت و ماده دو همان اساسنامه به دانشگاه اجازه می‌داد برای گسترش دامنه فعالیت های خود شعبی در شهرستان ها دایر کند.

دانشگاه صنعتی شریف از مهرماه سال 1345 با در اختیار داشتن تنها 54 نفر عضو هیأت علمی (8 نفر دکتری، 38 نفر فوق لیسانس، 3 نفر لیسانس و 5 نفر تکنسین) فعالیت آموزشی خود را با پذیرش 407 نفر دانشجو آغاز کرد. دانشکده‌های مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی متالورژی و مهندسی مکانیک در بدو تأسیس دانشگاه اقدام به پذیرش دانشجو نمودند.

از آن سال به بعد مرتباً به کیفیت و کمیت دانشجویان پذیرفته شده افزوده شد و به موازات آن زمینه‌ فعالیت های آموزشی گسترش یافت به طوریکه در دومین سال فعالیت آموزشی دانشگاه تعداد دانشکده‌های آن افزایش یافت و دانشکده های فیزیک و ریاضی (مهندسی علوم) و دانشکده مدیریت صنعتی و اقتصاد مهندسی نیز کار خود را آغاز کردند. در سال تحصیلی 48-1347 دانشکده مهندسی علوم به سه دانشکده ریاضی، فیزیک و شیمی تبدیل شد و دانشجویان آن بین این سه دانشکده تقسیم شدند. هم چنین دانشکده مدیریت صنعتی و اقتصاد مهندسی نیز برای نخستین بار در سطح لیسانس دانشجو پذیرفت.

در همین سال آیین نامه آموزشی که توسط شورای دانشگاه تدوین شده بود به تصویب هیأت امنای دانشگاه رسید و مورد اجرا گذارده شد.در سال تحصیلی 49-1348 دانشکده مدیریت صنعتی و اقتصاد مهندسی به دانشکده مهندسی صنایع تغییر نام یافت و نخستین گروه از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف که مشتمل بر 263 نفر لیسانس مهندسی در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی متالورژی، مهندسی مکانیک، ریاضی و فیزیک بودند، وارد بازار کار شدند. سایر دانشکده ها در سال های ذکر شده دربخش دانشکده ها و ... آغاز به فعالیت کردند.

در سال تحصیلی 52-1351 به منظور گسترش علوم انسانی و اجتماعی، ایجاد و توسعه پژوهش‌ها در زمینه‌‌هایی که تکنولوژی را با جامعه و انسان پیوند می‌دهد، مرکز تعلیمات عمومی (مرکز معارف اسلامی فعلی) و زبان‌های خارجی دانشگاه تشکیل شد.

در سال 1388 مرکز زبان‌های خارجی با جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد به مرکز زبان‌ها و زبان شناسی تغییر نام داد. مرکز گرافیک مهندسی و مرکز کارگاه‌های آموزشی به همراه مرکز تربیت بدنی از مراکز آموزشی فعال می باشند. 

دانشگاه صنعتی شریف دیدگاه خویش را در خلق، انتشار و کاربرد دانش در یک محیط یادگیری کاملاً پویا جستجو می‌کند. این دیدگاه سبب ارتقای کیفی آموزش، پژوهش، و ارائه خدمات به جامعه و حل مسائل آن در حد توان شده است. به طوری که با بیش از ۴۹ سال تجربه توانسته است با تلاش استادان کارآمد و مجرب، محققین برجسته، و کارشناسان و کارمندان سخت‌کوش و همچنین بهره‌گیری از امکانات کمک‌آموزشی و آزمایشگاه‌های مجهز دانشجویان مستعد خویش را در سطح کارآمدترین نیروهای علمی و فنی کشور به جامعه ارائه نماید. دانش‌آموختگان این دانشگاه همواره در ردیف قوی‌ترین مهندسین و مدیریت‌های علمی، فنی و اجرایی کشور بوده، به علاوه در آزمون‌های متمرکز ورودی کارشناسی ارشد از نظر میانگین نمرات و درصد قبولی از کارشناسی به کارشناسی‌ارشد در اکثر رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه بالاترین مقام را در بین دانشگاه‌های کشور داشته‌اند. همچنین آنهایی که به قصد ادامه تحصیل راهی خارج از کشور شده‌اند نیز به خوبی در سطح بین‌المللی درخشیده‌اند و پس از کسب موفقیت‌های بسیار علمی منشاء خدمات ارزنده‌ای گردیده‌اند.

این دانشگاه در حال حاضر دارای ۴۵۸ عضو هیئت علمی است که از این تعداد ۱۶۸ نفر استاد، ۱۱۵ نفر دانشیار، ۱۵۳ نفر استادیار، ۲۰ نفر مربی و ۲ نفر مربی آموزشیار می‌باشند. طی پنج سال گذشته بیش از ۹۰ درصد از پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی کنکور سراسری دانشگاه‌ها با رتبه‌های بین ۱ تا ۱۰۰ و بیش از ۵۰ درصد پذیرفته شدگان با رتبه‌های بین ۱ تا ۵۰۰، دانشگاه صنعتی شریف را برای ادامه تحصیل خود برگزیده‌اند. برگزاری مسابقات جهانی برنامهنویسی دانشجویی ACM، مسابقات Robocup، مسابقات خودروهای هیبریدی و مسابقات ملی شناورهای هوشمند، مسابقات رباتیک و ده‌ها برنامه متنوع و جذاب از فعالیتهای عمده علمی دانشجویی این دانشگاه است. با انجام سالانه ده‌ها میلیارد تومان قرارداد ارتباط با صنعت و ثبت بیش از ۲۰۰۰ مقاله ISI در دو سال گذشته، به عنوان پیشگام دانشگاه‌های کشور در انجام پژوهش‌های کاربردی بوده و تلاش دارد تا چرخه آموزش تا صنعت را به نحو احسن عملیاتی سازد