رتبه دانشگاه صنایع و معادن ایران در سالهای اخیر

دغدغه اصلی محققان دانشگاه صنایع و معادن ایران در سال ۱۳۹۶ موضوع استراتژی نوآوری و مشارکت بوده است.
توضیح نمودار رتبه بندی سالانه

نمودار زیر رتبه (Rank) دانشگاه صنایع و معادن ایران را بر اساس معیار تولید مقالات علمی در سالهای مختلف نمایش می دهد. رتبه "یک" به مرکز علمی دارای بالاترین تعداد تولیدات علمی (مقالات کنفرانسی و ژورنالی) اختصاص می یابد و سایر مراکز در رتبه های پایین تر قرار میگیرند. تعداد مقالات دانشگاه صنایع و معادن ایران در نمودار پایین در طی سالهای مختلف نمایش داده شده است.
هر مرکز دارای دو رتبه است که نسبت که مراکز همرده و همچنین نسبت به کل مراکز علمی فعال در سطح کشور سنجیده می شود.
با توجه به اینکه حجم نمایه سازی مقالات در سال ۱۳۹۷ نهایی نمی باشد، رتبه بندی تا یک سال قبل تعیین می شود. کلیه نمودارهای این پایگاه به روز بوده و با نمایه سازی هر مقاله جدید، تاثیر آن در نمودارها به صورت لحظه ای نمایش داده می شود.



نمودار سالانه مقالات دانشگاه صنایع و معادن ایران به تفکیک مقالات کنفرانسی و ژورنالی

توضیح نمودار سالانه تولید مقالات علمی

نمودار زیر تعداد مقالات منتشر شده توسط پژوهشگران دانشگاه صنایع و معادن ایران در هر سال را نمایش می دهد. این نمودار شامل مقالات ژورنالی و کنفرانسی پذیرفته شده پژوهشگران دانشگاه صنایع و معادن ایران می باشد که به تفکیک سال است. با کلیک بر روی عبارت "مقالات ژورنالی" و یا "مقالات کنفرانسی" قابلیت انتخاب و افزوده شده هر یک مقالات مجموعه های ژورنالی یا کنفرانسی به نمودار وجود دارد.



نمودار کنفرانسهای برگزار شده و شماره نشریات منتشره دانشگاه صنایع و معادن ایران

توضیح نمودار کنفرانسها و ژورنالها

نمودار زیر شامل دو سری داده است. سری اول، تعداد کنفرانسهایی که دانشگاه صنایع و معادن ایران در هر سال برگزار نموده است و سری دوم شامل شماره هایی از نشریات علمی است که توسط دانشگاه به چاپ رسیده است.



همکاران استراتژیک علمی دانشگاه صنایع و معادن ایران

توضیح نمودار همکاران استراتژیک علمی

تمام مقالات نمایه شده در پایگاه سیویلیکا تجزیه و تحلیل شده و پس از اختصاص نویسندگان مقالات به مراکز دانشگاهی و پژوهشی، ارتباط بین نویسندگان مقالات تحلیل می شود. ما می دانیم که پژوهشگران دانشگاه صنایع و معادن ایران با کدام دانشگاهها و مراکز علمی همکاری تخصصی داشته اند که نتیجه آن تولید محتوای علمی در قالب مقاله بوده است.

نمودار چگالی موضوعات مهم پژوهشی دانشگاه صنایع و معادن ایران

توضیح نمودار چگالی موضوعات پژوهشی

عمده محورها و کلیدواژه های علمی مورد بحث توسط پژوهشگران دانشگاه صنایع و معادن ایران در مقالات تولیدی سال 1396 به صورت زیر می باشد. این کلید واژه ها بیشترین کاربرد را در کل مقالات تولیدی امسال این مرکز داشته اند.
یعنی دغدغه اصلی محققان 1396 موضوع استراتژی نوآوری و مشارکت می باشد.

در عصر حاضر علم و تکنولوژی جایگاه خاصی در توسعه دارد. پایداری در توسعه از مهمترین شاخص های توسعه ای هر کشوری در هر عرصه و حوزه به شمار می آید که لازمه آن آگاهی و دانایی می باشد، که با دانش حاصل می گردد. کشورهای پیشرفته، اقتصاد مبتنی بر دانش را پایه توسعه خود قرار داده ، و از این طریق به ذخیره سازی منابع پرداخته اند. با نگاهی به دوران های توسعه ای در جهان مشاهده می کنیم که از عصر کشاورزی تا کنون که عصر اطلاعات و ارتباطات است اتفاقات گوناگونی رخ داده است. اما در این تغییر و تحولات آنچه که با تقویت و توسعه آن، دوران های مختلف اشاره شده شکل می گیرد، تکنولوژی است. با توسعه تکنولوژی و سرمایه گذاری در آن، کشورهای پیشرو با نوآوری به خلق دوره های مختلف توسعه ای و پیشگامی در اقتصاد جهانی دست می زنند. کشورهای دنباله رو نیز به سرعت با تغییرات همسو می گردند و با انعطاف پذیری خوبی که دارند سعی در توسعه زمینه های جدید می نمایند. در این مسیر تحولی، "تولید بر اساس نیاز" جایگزین "تولید بر اساس توانمندی" شده است. در حال حاضر نیازها و سلایق بازار به تولید جهت می دهد. تولید نیز بر اساس آن، متقاضی تکنولوژی و دانش می شود. بنابراین تکنولوژی و دانشی که منبعث از نیاز صنعت باشد می تواند کاربرد توسعه یافته ای، یابد.-

تاریخچه:

 دانشگاه صنایع و معادن ایران

وزارت معادن و فلزات سابق در اوایل دهه 70 دانشگاه صنایع و معادن ایران را با اهدافی نظیر:

- تربیت نیروی انسانی متخصص در سطح مدیران کار آمد، پرورش برنامه ریزان خبره و طراحان با کفایت،

-  ایجاد قطب کیفی آموزش عالی برای جذب افراد مستعد،

- انجام پژوهشهای کاربردی مورد نیاز صنایع و معادن کشور در بالاترین سطح علمی

و با بهره گیری از توانائیهای علمی و تحقیقاتی و امکانات موجود در بخش صنعت و معدن و با فرآیند مشروح زیر تاسیس نمود. 

1.1- فرآیند تصویب تاسیس دانشگاه صنایع و معادن ایران

درخواست تاسیس دانشگاه در جلسه 321 شورای عالی انقلاب فرهنگی و در مورخ 1372/10/21 با حضور ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاست مجلس شورای اسلامی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی و تمامی وزرای دست اندرکار و بسیاری از شخصیتهای علمی – فرهنگی کشور مطرح گردید و پس از استماع مشروح نظرات موافق و مخالف، با در نظر داشتن آئین نامه سال 1364، با اکثریت آراء، تاسیس دانشگاه علمی – کاربردی صنایع و معادن ایران (در لواسانات) در کلیه مقاطع تا سطح دکترا مورد تصویب قرار گرفت. (لازم به توضیح است واژه علمی – کاربردی در عنوان این دانشگاه تاکید بر کاربردی بودن فرآیندهای آموزشی و پژوهشی آن داشته و بعد از تاسیس این دانشگاه بود که وزارت علوم مجوز تاسیس دانشگاه جامع تکنولوژی را صادر نمود و متعاقباً به دانشگاه جامع علمی – کاربردی تغییر نام یافت.)
شورای عالی انقلاب فرهنگی، در آن تاریخ به صراحت موافقت خود را برای تاسیس دانشگاه علمی – کاربردی صنایع و معادن ایران که دارای دوره های آموزشی کاردانی تا دکتری باشد صادر نموده و برای آن محدودیتی نه از نظر مقاطع تحصیلی و نه از جهت رشته و گرایش قائل نگردید. 

2.1- اساسنامه دانشگاه صنایع و معادن ایران
اساسنامه دانشگاه در جلسه مورخ 75/1/18 در 13 ماده و 2 تبصره به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسیده و در تاریخهای 75/3/3 و 75/6/18 اصلاحات لازم در آن اعمال گردید.
آنچه که در «اساسنامه» مصوب «شورای گسترش آموزش عالی» به عنوان اهداف و وظایف دانشگاه صنایع و معادن ایران به تصویب رسیده به شرح زیر می باشد: 

1.2.1 اهداف دانشگاه صنایع و معادن ایران (مطابق اساسنامه)

- تربیت نیروی انسانی متخصص کیفی برای صنایع و معادن کشور
- ایجاد قطب کیفی آموزش عالی برای جذب افراد مستعد
- پاسخگویی به نیازهای پژوهشی صنایع و معادن کشور در بالاترین سطح علمی
- بهره گیری از توانائیهای علمی و تحقیقاتی و امکانات موجود در صنایع و معادن کشور 

2.2.1 - وظایف دانشگاه صنایع و معادن ایران (مطابق اساسنامه)

- برگزاری دوره های آموزش عالی مورد نیاز صنایع و معادن کشور در مقاطع تحصیلی مورد تائید شورای گسترش آموزش عالی
- برگزاری دوره های تخصصی و بازآموزی مورد نیاز صنایع و معادن کشور
- برقراری ارتباط با مراکز آموزش علمی و تحقیقاتی داخل و خارج از کشور
- برقراری ارتباط مستمر با صنایع و معادن کشور در جهت رفع نیازهای علمی و پژوهشی
-  انجام طرحهای مشترک پژوهشی با دانشگاهها و مراکز پژوهشی و صنعتی داخل و خارج کشور
- تهیه منابع علمی مورد نیاز صنایع و معادن کشور
این اهداف و وظایف باعث گردیده که دانشگاه مجاز به اجرای آموزشهای بلند مدت از سطح کاردانی تا دکترا و دوره های تخصصی و بازآموزی میان مدت و کوتاه مدت باشد.