رتبه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سالهای اخیر

دغدغه اصلی محققان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سال ۱۳۹۵ موضوع قرآن و معناشناسی بوده است.
توضیح نمودار رتبه بندی سالانه

نمودار زیر رتبه (Rank) دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم را بر اساس معیار تولید مقالات علمی در سالهای مختلف نمایش می دهد. رتبه "یک" به مرکز علمی دارای بالاترین تعداد تولیدات علمی (مقالات کنفرانسی و ژورنالی) اختصاص می یابد و سایر مراکز در رتبه های پایین تر قرار میگیرند. تعداد مقالات دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در نمودار پایین در طی سالهای مختلف نمایش داده شده است.
هر مرکز دارای دو رتبه است که نسبت که مراکز همرده و همچنین نسبت به کل مراکز علمی فعال در سطح کشور سنجیده می شود.
با توجه به اینکه حجم نمایه سازی مقالات در سال ۱۳۹۶ نهایی نمی باشد، رتبه بندی تا یک سال قبل تعیین می شود. کلیه نمودارهای این پایگاه به روز بوده و با نمایه سازی هر مقاله جدید، تاثیر آن در نمودارها به صورت لحظه ای نمایش داده می شود.



نمودار سالانه مقالات دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به تفکیک مقالات کنفرانسی و ژورنالی

توضیح نمودار سالانه تولید مقالات علمی

نمودار زیر تعداد مقالات منتشر شده توسط پژوهشگران دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در هر سال را نمایش می دهد. این نمودار شامل مقالات ژورنالی و کنفرانسی پذیرفته شده پژوهشگران دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم می باشد که به تفکیک سال است. با کلیک بر روی عبارت "مقالات ژورنالی" و یا "مقالات کنفرانسی" قابلیت انتخاب و افزوده شده هر یک مقالات مجموعه های ژورنالی یا کنفرانسی به نمودار وجود دارد.



نمودار کنفرانسهای برگزار شده و شماره نشریات منتشره دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

توضیح نمودار کنفرانسها و ژورنالها

نمودار زیر شامل دو سری داده است. سری اول، تعداد کنفرانسهایی که دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در هر سال برگزار نموده است و سری دوم شامل شماره هایی از نشریات علمی است که توسط دانشگاه به چاپ رسیده است.



همکاران استراتژیک علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

توضیح نمودار همکاران استراتژیک علمی

تمام مقالات نمایه شده در پایگاه سیویلیکا تجزیه و تحلیل شده و پس از اختصاص نویسندگان مقالات به مراکز دانشگاهی و پژوهشی، ارتباط بین نویسندگان مقالات تحلیل می شود. ما می دانیم که پژوهشگران دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با کدام دانشگاهها و مراکز علمی همکاری تخصصی داشته اند که نتیجه آن تولید محتوای علمی در قالب مقاله بوده است.

توضیح نمودار چگالی موضوعات پژوهشی

عمده محورها و کلیدواژه های علمی مورد بحث توسط پژوهشگران دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در مقالات تولیدی سال 1395 به صورت زیر می باشد. این کلید واژه ها بیشترین کاربرد را در کل مقالات تولیدی امسال این مرکز داشته اند.
یعنی دغدغه اصلی محققان 1395 موضوع قرآن و معناشناسی می باشد.

پایه گذاری : سال 1361 به نام " مدرسه تربیت مدرس قرآن کریم " در تهران بهصورت دوره های دو ماهه، 6 ماهه و دوساله.

رسمیت یافتن : در سال 1368 با مجوز وزارت فرهنگ و آموزش عالی به مراکز آموزش عالی کشور پیوست و در سال های بعد مجوز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی به نام دانشکده علوم قرآنی کسب کرد و از سال 1387 با مجوز وزارت علوم تحقیقات و فناوری با عنوان " دانشگاه علوم و معارف قران کریم " به انجام رسالت های آموزشی و پژوهشی پرداخته و اکنون دارای هفده دانشکده پایه و چهار دانشکده تخصصی در سراسر کشور در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. مجوز پذیرش دانشکده در دانشکده علوم قرآنی لبنان هم در حال پیگری است.

چشم انداز :

نهادینه شدن و جهانی شدن فرهنگ و آموزه های قران کریم در زندگی فردی و اجتماعی و رشد جامعه به سوی حیات طیبه.

هدف:

- تربیت نیروی انسانی مهذب، متعهد و متخصص، جهت تدریس، پژوهش و برنامه ریزی در زمینه علوم، فرهنگ و معارف قرآنی

- نشر و ترویج علوم قرآنی و معارف اسلامی در پرتو مکتب اهل بیت(ع)

- ایجاد محیط مناسب برای بهره گیری از امکانات علمی و روش های تحقیقاتی و تبادل اطلاعات در داخل و خارج کشور

-ایجاد زمینه مناسب برای پژوهش های علمی و جمع آوری منابع و اطلاعات برای کشف حقایق و توسعه مرزهای دانش قرآنی در جهان

ضرورت تاسیس :

- نگرانی دلسوزان جامعه از فقر شدید فرهنگ قرانی در مراکزآموزش عالی و دانشگاه های کشور و نیاز به نیروهای متخصص و متفکر و مدیر قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی