رتبه دانشگاه فردوسی مشهد در سالهای اخیر

دغدغه اصلی محققان دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۹۵ موضوع بافت فرسوده و مدیریت دانش بوده است.
توضیح نمودار رتبه بندی سالانه

نمودار زیر رتبه (Rank) دانشگاه فردوسی مشهد را بر اساس معیار تولید مقالات علمی در سالهای مختلف نمایش می دهد. رتبه "یک" به مرکز علمی دارای بالاترین تعداد تولیدات علمی (مقالات کنفرانسی و ژورنالی) اختصاص می یابد و سایر مراکز در رتبه های پایین تر قرار میگیرند. تعداد مقالات دانشگاه فردوسی مشهد در نمودار پایین در طی سالهای مختلف نمایش داده شده است.
هر مرکز دارای دو رتبه است که نسبت که مراکز همرده و همچنین نسبت به کل مراکز علمی فعال در سطح کشور سنجیده می شود.
با توجه به اینکه حجم نمایه سازی مقالات در سال ۱۳۹۶ نهایی نمی باشد، رتبه بندی تا یک سال قبل تعیین می شود. کلیه نمودارهای این پایگاه به روز بوده و با نمایه سازی هر مقاله جدید، تاثیر آن در نمودارها به صورت لحظه ای نمایش داده می شود.



نمودار سالانه مقالات دانشگاه فردوسی مشهد به تفکیک مقالات کنفرانسی و ژورنالی

توضیح نمودار سالانه تولید مقالات علمی

نمودار زیر تعداد مقالات منتشر شده توسط پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد در هر سال را نمایش می دهد. این نمودار شامل مقالات ژورنالی و کنفرانسی پذیرفته شده پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد می باشد که به تفکیک سال است. با کلیک بر روی عبارت "مقالات ژورنالی" و یا "مقالات کنفرانسی" قابلیت انتخاب و افزوده شده هر یک مقالات مجموعه های ژورنالی یا کنفرانسی به نمودار وجود دارد.



نمودار کنفرانسهای برگزار شده و شماره نشریات منتشره دانشگاه فردوسی مشهد

توضیح نمودار کنفرانسها و ژورنالها

نمودار زیر شامل دو سری داده است. سری اول، تعداد کنفرانسهایی که دانشگاه فردوسی مشهد در هر سال برگزار نموده است و سری دوم شامل شماره هایی از نشریات علمی است که توسط دانشگاه به چاپ رسیده است.



همکاران استراتژیک علمی دانشگاه فردوسی مشهد

توضیح نمودار همکاران استراتژیک علمی

تمام مقالات نمایه شده در پایگاه سیویلیکا تجزیه و تحلیل شده و پس از اختصاص نویسندگان مقالات به مراکز دانشگاهی و پژوهشی، ارتباط بین نویسندگان مقالات تحلیل می شود. ما می دانیم که پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد با کدام دانشگاهها و مراکز علمی همکاری تخصصی داشته اند که نتیجه آن تولید محتوای علمی در قالب مقاله بوده است.

توضیح نمودار چگالی موضوعات پژوهشی

عمده محورها و کلیدواژه های علمی مورد بحث توسط پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد در مقالات تولیدی سال 1395 به صورت زیر می باشد. این کلید واژه ها بیشترین کاربرد را در کل مقالات تولیدی امسال این مرکز داشته اند.
یعنی دغدغه اصلی محققان 1395 موضوع بافت فرسوده و مدیریت دانش می باشد.

با تبدیل آموزشگاه عالی بهداری در سال 1328 به دانشكده پزشكی ، نخستین گام در راه تاسیس سومین دانشگاه ایران در شهر مقدس مشهد برداشته شد
در سال 1334 با صدور مجوز دیگری دانشكده ادبیات با پنج رشته جداگانه تاسیس یافت . با گسترش آموزش عالی در كشور به ترتیب دانشكده معقول و منقول (كه بعدأبه الهیات تغییر نام یافت ) دانشكده علوم ، دانشكده دندانپزشكی ، دوره شبانه ، دانشكده علوم دارویی و تغذیه ، دانشكده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشكده كشاورزی ، دانشكده مهندسی ، مؤسسه بینایی سنجی ، دبیرستان دانشگاه و مركز تعلیمات به مجموعه دانشگاه مشهد كه ازسال 1353 به دانشگاه فردوسی تغییر نام یافته بود افزوده شد .
ضرورت گسترش آموزش پس از انقلاب اسلامی سبب شد كه پس از تغییردر برخی واحدهاو تفكیك دانشگاه علوم پزشكی از دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشكده علوم اداری و اقتصادی ، دانشكده دامپزشكی، آموزشكده كشاورزی شیروان ، دانشكده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشكده علوم ریاضی ،  پژوهشكده علوم گیاهی ، مركز تحقیقات زمین لرزه شناسی ، كالج دانشگاه ، دانشكده منابع طبیعی و محیط زیست ،و دانشكده معماری و شهرسازی و هنر اسلامی، یكی پس از دیگری به مجموعه واحدهای دانشگاه اضافه شود.

بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی مجتمع آموزش عالی نیشابور در سال 1388 و در سال 1392 آموزشكده كشاورزی شیروان از دانشگاه فردوسی تفكیك شد .
هم اكنون دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان سومین دانشگاه كشور از نظر قدمت پس از دانشگاه های تهران و تبریز در حال حاضر شصت و ششمین سال فعالیتش را سپری می كند.
بر اساس چشم‌انداز سند راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد، این دانشگاه در سال 1399 یكی از دو دانشگاه برتر جامع كشور در تولید علم، نظریه پردازی و توسعه فناوری، برخوردار از جایگاه معتبر در بین 10 دانشگاه اول جهان اسلام و جزء 500 دانشگاه ممتاز جهان با هویتی اسلامی- ایرانی است.
در سال1392شمسی و 2013 میلادی، دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس نتایج نظام رتبه‌بندی ملی ISC جایگاه سوم را در میان دانشگاه‌های جامع كشور داشته است. همچنین بر اساس نتایج نظام رتبه‌بندی بین‌المللی سایماگو، در میان دانشگاه جهان اسلام رتبه 35 و در میان دانشگا‌ه‌های جهان رتبه 727 را كسب نموده است.
نسبت دانشجویان تحصیلات تكمیلی به كل دانشجویان كمتر از ده درصد بوده كه فعلا بدون لحاظ نمودن دانشجویان واحد بین الملل بیش از 35 درصد كل دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد را دانشجویان تحصیلات تكمیلی تشكیل می دهند.
در حال حاضر بیش از 20 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند كه حدود 2500 تن در مقطع  دكتری و حدود 6000 تن در مقطع كارشناسی ارشد و بقیه در مقطع كارشناسی مشغول به ادامه تحصیل هستند.
بیش از 800 نفر عضو هیات علمی در دانشگاه مشغول فعالیت هستند كه بیش از 780 نفر از آنان دارای مدرك phd و بیش از 190 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه  دارای  رتبه استادی یا پروفسوری هستند.
از سال 1390 پردیس بین الملل دانشگاه فعالیت خود را آغاز نموده است و بیش از 1053نفر دانشجوی دكتری و بیش از 950 نفر دانشجوی كارشناسی ارشد  جذب نموده است كه امیدواریم تا 5 سال آینده به حدود 5000 نفر برسد.
در طی دو سال اخیر این دانشگاه فعالیت گسترده ای در زمینه های مختلف برای پژوهش بویژه در زمینه های بیوتكنولوژی انرژی خورشیدی انرژی باد و برخی نیازهای كلیدی كشور را آغاز نموده است به طوری كه در برخی از پروژه های كلان كشوری  به میزان نقش اصلی یا همكار اصلی مشغول فعالیت است كه تاكنون منجر به ایجاد پژوهشگاههای هوا خورشید و بعضی از پژوهشكده های دیگر شده است.
مدیریت دانشگاه شامل : ریاست دانشگاه و معاونان آموزشی و تحصیلات تكمیلی ، پژوهش و فناوری ، اداری و مالی ، دانشجویی ، فرهنگی و اجتماعی و طرح و برنامه است كه بر اساس تشكیلات سازمانی مصوب محور اصلی كلیه امور ، كاركردو اتخاذ تصمیمات دانشگاه می باشند .
همچنین نهادهای فرهنگی مانند : دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ، جهاد دانشگاهی ، تشكلهای اسلامی دانشجویی ، هیأت علمی ، انجمن های علمی و قطب های علمی همگام با مدیریت ، دانشگاه را در انجام رسالت های خود یاری می نمایند.